Representationsmåltider, vad gäller för momsen?

Vid årsskiftet 2017 slopades avdragsrätten för representationsmåltider som lunch, middag, supé och annan förtäring. Utgifter för förfriskningar och enklare förtäring av mindre värde är fortfarande avdragsgilla. Däremot får du göra momsavdrag på utgifter för representationsmåltider upp till 300 kr per person exklusive moms.

Verkar det krångligt och motsägelsefullt? Ja, det är faktiskt så att du inte får göra kostnadsavdrag för måltider men ändå dra momsen på belopp upp till 300 kronor per person.

Om du har anlitat en restaurang- eller cateringfirma för både mat och alkoholhaltiga drycker är momssatsen för mat 12 procent och för alkoholen 25 procent. Om utgiften är mer än 300 kronor exklusive moms per person ska avdraget för moms beräknas på den verkliga fördelningen mellan mat och alkohol.

Skatteverket medger dock att man i stället kan beräkna avdraget enligt en schablon. Avdrag kan då göras med 46 kr per person och tillfälle. Det gäller under förutsättning att kostnaderna överstiger 300 kr exklusive moms och att den debiterade momsen är minst 46 kr per person och tillfälle. Bökigt att veta hur man ska bokföra momsen så finns hjälpen på Skatteverkets hjälpsida att räkna ut ingående momsen korrekt vid restaurangbesök.

Tips när du fotar in kvittot till bokföringen skriver du upp om det är intern eller extern representation och vilka som var med och vilket eller vilka företag det avser.

Reglerna för andra former av representation är oförändrade och vi beskriver några av de vanligaste nedan.

Olika typer av representation

För att få göra avdrag för representation gäller alltid att utgifterna måste vara direkt kopplade till verksamheten och representationen ska vara ett naturligt led i affärsförhandlingar.

Extern representation
Extern representation riktar sig till utomstående personer med koppling till företaget. Exempel på dessa utgifter kan vara teaterbiljetter, biljetter till idrottsevenemang eller greenfeeavgift vid golf.

För att du ska få dra av för extern representation måste det finnas ett syfte att upprätthålla eller inleda en affärsförbindelse. Du behöver också anteckna vilka som varit med vid representationstillfället och i vilket syfte du har haft representationen.

Exempel
Du spelar golf med din kund som ett led i att bygga och upprätthålla en affärsrelation.

Får man göra avdrag för representation där man endast dricker alkohol?
Om representationstillfället bara innehåller alkohol så är det en ej avdragsgill kostnad.

Hur funkar det med representation utomlands?
Beloppen för representation och avdrag gäller oavsett om den externa representationen är förlagd utomlands eller i Sverige. Representerar du i utlandet finns dock ingen moms att lyfta (utländsk moms, VAT eller vad det nu kallas räknas inte enligt den svenska momslagen som moms). Därmed blir de belopp som är avdragsgilla inklusive moms. Vid exempelvis köp av biljetter till en hockeymatch är det avdragsgilla beloppet därmed 180 kr, inklusive den eventuella utländska momsen. Något lägre avdragsbelopp än vid representation i Sverige alltså. Maxbeloppen för avdrag gäller per representationstillfälle och om en representation sträcker sig över flera dagar räknas varje dag som ett representationstillfälle.

Intern representation
Intern representation är när du bjuder företagets anställda. Det kan vara att du ordnar personalfester, konferens eller kick-off. Personalfester får ordnas max två gånger per år för att vara avdragsgilla. En konferens ska ha ett program som omfattar minst 6 timmar per dag för att vara avdragsgill. Samma belopp som gäller för extern representation gäller också för intern representation, det vill säga du får göra avdrag för max 180 kronor per person för aktivitet eller kringkostnader men om du bjuder på mat så är det endast momsen som är avdragsgill för måltidens kostnad upp till 300 kronor.

Exempel
Vid en personalfest hyr du bord och stolar samt har utgifter för musikunderhållning. Då kan du få göra avdrag med högst 180 kronor exklusive moms per person och tillfälle.

Förtäring vid demonstrationer och visningar

Även vid demonstrationer och visningar får du göra avdrag för enklare förtäring till ett värde av max 60 kronor, exklusive moms, per person.

Representationsgåvor

Gåvor till kunder delas upp i reklamgåvor och representationsgåvor. Avdragsgilla kostnader medges för reklamgåvor och representationsgåvor med högst 300 kr exklusive moms per person.

En reklamgåva som du ger bort skall vara av obetydligt värde och vara en produkt från din verksamhet eller innehålla reklam för ditt företag. Reklamgåvor kan exempelvis vara varor som säljs av dig, handdukar, nyckelringar, pennor, musmattor och brevpapper med ditt företags logotyp på.

Representationsgåva kan till exempel vara biobiljetter, blommor, chokladask eller vinflaska och lämnas för att bibehålla eller inleda en relation till kund eller leverantör utan krav eller förväntningar på en ökad försäljning. Här är gränsen hårfin och gåvan kan lätt uppfattas som en muta istället. Därför är det lämpligt att hålla sig till ringa belopp.

Representationsgåvor är inte avdragsgilla vid personliga högtidsdagar eller vid inköp av blommor till en begravning hos ett kundföretag.

Om du vill slippa alla regler och bara fota in kvittot och du får hjälp med bokföra in kvitton korrekt.

Läs mer om smarta fota appar för kvitton.
https://ekonomikontoretonline.se/smarta-kvitto-appar-vilken-app-ska-man-valja/

Dela inlägget:

Upptäck fler inlägg

PERSONUPPGIFTSPOLICY

Ekonomikontoret i Karlstad AB (nedan vi, oss o.s.v.) värnar om dina personuppgifter.

Vi har en policy för att visa dig, och reglera oss själva, hur vi avser behandla din personliga information och uppgifter.  Till att börja med gäller att vi som personuppgiftsansvarig följer gällande dataskyddslagstiftning. För att du ska förstå hur vi arbetar och för att du ska känna dig trygg finns här en närmare beskrivning av vår hantering av personuppgifter. Har du frågor eller funderingar kring denna policy eller annars rörande hur vi hanterar dina personuppgifter så är du välkommen att höra av dig till oss. Skicka gärna ett mejl till info@fagergrens.se så återkommer vi snarast till dig.

VARFÖR VI BEHÖVER BEHANDLA DINA PERSONUPPGIFTER:

a) För att utföra vårt uppdrag som uppdragstagare

Vi lagrar här uppgifter om er såsom namn, organisationsnummer, personnummer, kopia av körkort, id-handling eller pass, registreringsbevis, identifieringskoder, användarnamn, bild, kontaktuppgifter och de övriga uppgifter som lämnas till oss (gemensamt nedan ”Personuppgifterna”). Inom ramen för det uppdrag vi arbetar åt dig sparar vi vår kommunikation med er och eventuell motpart, utredningar, brev, e-post, minnesanteckningar, inlagor och övriga för uppdraget relevanta handlingar (gemensamt nedan ”Handlingarna”). Vi sparar normalt Personuppgifterna och Handlingarna i 10 år efter uppdragets slutförande, eller den tid som annars lagligen krävs av uppdragets natur.

b) För vår fakturering och redovisning samt ev. kontakt med myndigheter

Vi använder här Personuppgifterna för vår fakturering, bokföring och i förekommande fall kontakt med Skattemyndighet eller annan myndighet inom ramen för våra lagliga skyldigheter. Handlingar för bokförings- och redovisningsändamål sparas normalt i 7 år från den dag de bokfördes.

c) För att göra jävskontroller

Vi använder här Personuppgifterna för att jämföra dem med innehållet i vårt klient- och motpartsregister inom ramen för vår obligatoriska jävskontroll. Vi sparar normalt Personuppgifterna i 10 år efter uppdragets slutförande eller den tid som annars lagligen krävs av uppdragets natur.

d) För att hantera jobbansökningar 

Vi använder här Personuppgifterna för att utvärdera och jämföra de som söker arbete hos oss. CV och intresseanmälan ligger även i förekommande fall till grund för personliga intervjuer.  Vi utrangerar löpande personuppgifter från jobbansökningar för personer som inte anställs, i takt med meddelande om icke-anställning. För personer som anställs, eller medger att Handlingarna sparas, sparas uppgifterna normalt i 10 år efter anställningens upphörande eller medgivandet, eller den tid som annars lagligen krävs.

e) För att hantera sociala medier, nyhetsbrev, inbjudningar och annan information om oss

Personuppgifterna kan användas för vår hantering och distribution av meddelanden om event, seminarier, nyheter eller våra nyhetsbrev. Du kan alltid närsomhelst avanmäla dig från våra utskick, eller på annat sätt meddela oss att du inte längre önskar vår information, samt önskar dina personuppgifter utraderade. Vi värnar om din integritet och kommer omedelbart att tillmötesgå din önskan, såvida att din önskan inte hindras av våra skyldigheter eller vår förmåga att utföra ett ev. uppdrag åt dig. Personuppgifterna kommer att sparas så länge tjänsterna är aktiva. Vi kommer omedelbart att förstöra dessa register när tjänsterna blir inaktiva eller vid din tidigare önskan därom.

f) För att tillvarata våra lagliga intressen

Vi kan komma att använda Personuppgifterna för tillvaratagande av våra rättigheter, såsom exempelvis att försvara oss mot krav som eventuellt reses mot oss. Uppgifterna sparas endast så länge det behövs för att vi ska kunna ta till vara våra rättigheter.

g) För vår administration och rutiner

Vi kan komma att dela dina personuppgifter med de företag som hanterar våra IT-system eller levererar tjänster åt oss. Detta sker i den utsträckning det erfordras för en effektiv hantering och för att ge dig som kund en lägre kostnad och högre kvalitet i våra tjänster. I dessa fall upprättar vi personuppgiftsbiträdesavtal med tredje part men är naturligtvis ansvariga för att biträdet hanterar dina personuppgifter enligt våra och lagliga krav. Personuppgifterna sparas endast så länge denna hantering är nödvändig för oss, eller det annars erfordras enligt lag

VAD GÖR VI FÖR ATT DINA UPPGIFTER SKA VARA SÄKRA HOS OSS?

Vi har vidtagit branschmässiga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter mot förlust, missbruk, obehörig åtkomst, och oönskad ändring eller förstörelse. Vi ställer höga krav på oss själva, och på våra leverantörer, att hålla branschstandard i linje med ISO 27 000. Det innebär att tekniska funktioner och administrativa metoder i säkerhetsarbetet kontinuerligt ska prövas metodiskt och rutinmässigt förbättras i det dagliga arbetet. För oss gäller tystnadsplikt enligt lag och SRF:s regler. Dessutom undertecknar alla våra anställda en sekretessförbindelse som en del av anställningsavtalet. Anställda är vidare förpliktade att följa denna personuppgiftspolicy.

VILKA ÄR DINA RÄTTIGHETER?

Du har rätt till:

  • Begära att vi ska meddela dig vilka av dina personuppgifter vi hanterar, och begära kopia på dem.
  • Begära att få felaktiga uppgifter rättade eller i vissa fall helt raderade.
  • Begära att vi ska överföra uppgifterna om dig till annan personuppgiftsansvarig.
  • Klaga på att vi hanterar personuppgifter om dig och begära att vår hantering därav ska begränsas.
  • Återkalla ett samtycke som du givit oss för att behandla personuppgifter.
  • Under vissa omständigheter bli informerad om en inträffad personuppgiftsincident.

När delar vi med oss av uppgifter om dig?

Vi lämnar endast ut personuppgifter om dig i dessa situationer:

  • Om du samtyckt till detta.
  • Då det behövs inom ramen för ett uppdrag eller annars krävs för att tillvarata dina eller våra rättigheter.
  • Då det krävs för att vi ska efterleva lag eller vid myndighetsbeslut eller lagliga begäran.
  • När vi anlitar externa tjänsteleverantörer för uppdrag åt oss eller vid anlitande av underkonsulter, specialister inom ramen för uppdrag eller andra konsulter på er begäran.

Vilka personuppgifter har vi om dig?

För att vi ska kunna svara på den frågan behöver du kontakta oss för att se vilka tjänster som du använt hos oss. En personuppgift är en uppgift som direkt, eller indirekt, kan knytas till en nu levande person. Det betyder att väldigt många olika typer av uppgifter kan vara en personuppgift. Förutom de mest självklara, som exempelvis namn och porträttbilder, kan mer svårtydda uppgifter som ett kundnummer eller användarnamn i kodliknande form också vara en personuppgift. Till och med ett bolagsnummer kan vara det om det handlar om ett enmansföretag.

Om du vill klaga på något i vår hantering av dina personuppgifter

Om du är missnöjd med hur vi hanterar dina personuppgifter kan du göra en anmälan till Datainspektionen. Datainspektionen är tillsynsmyndighet för hanteringen av personuppgifter.